Friday, 17 June 2011

kawan @ sahabat???

assalamualaikum.. selamat menjengah kembali bl0g aku. huuuuuuuu.... hari nie aku macam terase nak tulis sesuatu ttg kawan dan sahabat... k0rang rasa dua2 tuh ade beza tak?? btw.. bg aku mmg ada bezanya..


a few years ag0,aku study kat muar n duduk asrama. dari situlah aku mula kenal erti persahabatan... aku bukan la sese0rg yang istimewa sehingga menjadikan ramai 0rang untuk berkawan dengan aku.. aku just a simple pers0n. m0stly selama 5 tahun aku stay sane aku tak rasakan yang aku ini dilayan seperti se0rang sahabat atau kawan kecuali kepada beberapa 0rang.. aku tak sure kenapa tapi maybe pada kelemahan aku k0t. aku berbadan besar n tak de la cntik sangat.. aku mempunyai bau badan dan maybe sebab tuh di0rang tak berapa nak rapat ngan aku.  maybe perasaan aku je k0t.. tapi aku b0leh rasekan nya..


macam mane aku rase?? bila aku lakukan sesuatu aku dijadikan bahan lawak. ye... aku suka buat kawan aku ketawa tapi bila aku rasa benda itu sesuatu yang membuat kan aku malu aku jadi tak selesa. akhirnya aku buat keputusan untuk menyendiri.. sebenarnya keputusan tu tak la sepatutnya aku buat sebab kita memerlukan sese0rang untuk berada disamping kita.. dalam situasi aku pulak,dari aku seperti sese0rang yang terhegeh2 untuk menjadi kawan kepada 0rang yang tidak menyenangi aku, lebih baik aku amek keputusan tu. bet0l tak? sekurang2nya tidak la aku jadi bahan umpatan 0rang...


ape je yang aku buat semua tak kena.. seperti aku tidak layak untuk berada di situ.. s0ry t0 say.. senang kata berkawan tapi tak ikhlas.. kebanyakkan 0rang yang aku jumpa ialah suka mengumpat sesama sendiri. sebagai c0nt0h A,B dan C berkawan.... selalu nampak bersama.. tapi bila A tak ada,B & C akan mengutuk A.. yang lebih menyedihkan aku bila C atau B tak ada,mereka akan mengata sesame mereka.. s0,ikhlas tak persahabatan mereka? dan akhirnya bila sesuatu berlaku mereka akan menyalahkan sesama mereka..


aku bukan la nak puji diri aku.. tp bila aku berkawan aku tau macam mana nak hargai kawan... perbezaan antara kawan ngan sahabat ialah::
KAWAN- sentiasa bersama ketika suka dan bahagia tapi belum tentu ada sewaktu kita duka dan sedih.. kawan b0leh kutuk mengutuk sesama sendiri kerana ia bagaikan satu permainan... kawan juga b0leh digunakan untuk kepentingan diri masing2.... 
SAHABAT- sentiasa bersama ketika suka dan duka... jatuh kita dia tetap ada untuk membantu.. saat tiada siapa yang mempercayai kita,dia tetap ada untuk meny0k0ng kita.. saat semua 0rang membenci kita,dia masih ada untuk berada di sebelah kita.. sahabat tidak akan menikam kita dari belakang.. dan dia akan menegur segala kesilapan kita dengan cara yang sangat menjaga hati... 


aku ada se0rang sahabat... dialah yang banyak membantu aku masa aku memerlukan bantuan. aku respek cara dia menegur kesilapan aku,dia berterus terang dengan cara yang sangat menjaga hati... ada jugak 0rang yang kutuk die dpn aku,dan 0rang kutuk aku depan dia tapi satu je yang aku tau.. aku kenal k0 luar dalam dan k0 knl aku luar dalam jugak... even 0rang cakap yang bukan2 pasal k0.. aku tetap ada kat sini sebagai se0rang sahabat kerana kau pun menganggap aku mcm tu.. bila dia terpaksa pindah sek0lah, wlpun tak la kuar daerah tapi aku tetap nangis sbb aku masih perlukan dia disisi aku.. dan sekarang bila aku dan dia berjauhan,walaupun dia ada sahabat yang lain dan dah lama tak jumpa,aku tetap menghargai persahabatn kami.. ~aisyah ahmad


sebenarnya bnyk lagi kisah aku.. tpi takkan aku nk cite pnjng lebar lak kn? dan ini adalah sahabat aku yang terdiri daripada azyan (kawan dari kecik), nurhidayu (dari sekolah rendah), aisyah ahmad (dari sekolah menengah), khaireen (dari sekolah menengah), elwin (dari p0li).. dan ramai lagi sahabat aku yang aku sangat2 syg........


0leh kerana aku tak berape nak suke mengumpat,aku lebih suka berkawan dengan lelaki.. bukan kerana aku gatal,tapi sekurang kurangnya di0rang setia pada kawan.. hahahhaa.. kelakar pulak bila ada kawan2 aku yang salah anggap. di0rang ingat aku jenis yang melebihkan lelaki berbanding di0rang.. kekadang pemikiran 0rang perempuan nie melebihi dari sangkaan kita. dasat tk dasat la jugak sampai aku bergaduh dengan di0rang.... sedih bila kita tidak dipercayai 0leh kawan2 dan dipulaukan...


sebaiknya ikhlaskan diri kita untuk persahabatan yang telah kita bina... jgn memburuk2kan kawan kita kerana suatu hari nanti kita akan meminta pert0l0ngan dari dia.. dan berhati2lah memilih kawan.. kalau dia suka bercakap mengenai keburukan 0rang lain pada kita tak mustahil dia jugak b0leh memburukkan kita pada 0rang lain.. renung2kan lah dan muhasabah diri kita.. 


s0ry andai aku tersalah ckp... thanks sudi membaca.. wasalam....

No comments:

Post a Comment