Friday, 10 June 2011

0h! tidak!!! jenayah????

assalamualaikum... s0rry dah lame tak p0st entry bru... lately jarang 0line c0z bnyk sgt keja yg perlu di bereskn...

untuk kali nie aku nk share psl jenayah... smnjak tgk cite juvana kat tv3 mcm2 berite aku dgr kt kmpng aku. dlm smggu yg lps,aku ade ikut mak aku g umah at0k aku yg skmpng ngan aku. mak aku pesan kat nenek aku yg ade 0rg dtg naek kete putih,tp tak sure kete ape,yg kn0n2nyer jual pr0duk... ala.. mcm salesmen... tp 0rg nie mencuriga kan.. di0rg akan dtg pd hari jumaat mse semua 0rg llki g s0lat jumaat kat masjid atau pada wktu pagi. kebanyakkan umah kat kmpng aku hny ade nenek2,at0k2 dan makcik pakcik shje.

nk dipendekkan cerite di0rg nie dtg kat umah,dan cerite tntng brg yg di0rg jual.. tp yg mencurigakan ialah mata di0rg melilau mcm mencari sesuatu. hurm... maybe tak baek sangka pada 0rg tp kekdng kite perlu lebih berhati2 kan? kalau ade 0rg yg k0rang tak kenal jgn sesekali keluar umah. tgk dlu kat tingkap then bagi la ape2 alasan untuk elak dari di0rg. jgn bagi di0rg masuk umah tak0t2 nnt di0rg lebih senang mengambil brang berharga.. uish!! tak0t bt0l!

lagi satu jenayah ialah di0rg akan dtg umah dan ckp yang ade diantara ahli keluarga kite yang excident. di0rg akan mengaku yang di0rg merupakan sahabat baek la,rapat la dan mintak duit untuk membawa ahli keluarga kite ke h0spital.. langkah yang sebaik nyer ialah dengan menalif0n keluarga untuk mendapatkan kepastian.. ade jugak penjenayah nie ckp yang kite mempunyai hutang sebanyak beratus2 ringgit pada satu perniagaan.. 0rg mcm nie pernah dtg umah penduduk kmpng nie. nasib baik pakcik tersebut bijak untuk memanggil ank nyer... tp dgn segera 0rg tu nk balik. nmpk sgt kn?

kekadang jenayah nie tak kne tempat.. ade yang ckp m0t0r pncit la, kete r0sak la, dan mcm2 lagi. itu semua untuk memperdaya kan 0rg. cube kalau ape yg di0rg ckp tuh bt0l2 terjadi,tak ke menyusahkan 0rg lain? sepatutnyer kite perlu mengambil iktibar dari cerita si pengembala kambing yang suka bercakap b0h0ng. aku ade terfikir gak,mereka yang mer0mpak,mencuri,meragut dan menipu ni tak de hati dan perasaan ke? aku nk sgt mereka berada di tempat mangsa2 jenayah mereka sendri.. biar mereka rase ser0n0k ke best bile menjadi mangsa jenayah?

jadi,kepada mereka yang kat luar sana terutama wanita,knk2,0rg tua dan remaja perempuan sila berhati2 tak kira kat mana pun korang berada, pastikan anda tidak mengundang kepada berlaku nya jenayah. dan kepada yang tinggal di sekitar muar dan ledang perlu berhati2 kerana 2 hari yang lepas ada berlaku nya rusuhan di penjara sengkang. ada yang melarikan diri,separuh sudah di tangkap semula manakala 5 lagi masih terlepas. harap2 tiada apa2 yang berlaku.

s0,take n0te 0keyh? ia demi kesejahteraan kita semua..
terima kasih... wasalam.... =)

No comments:

Post a Comment